Pred desetimi leti smo na ZRS Bistra Ptuj začeli sistematično spodbujati podjetništvo med mladimi v Spodnjem Podravju. V četrtek, 23. februarja in v torek, 28. februarja 2023 je v Šolskem centru Ptuj in na Gimnaziji Ptuj potekalo dvoje tekmovanj v predstavitvi poslovnih idej, ki je znano pod skupnim imenom Podjetniški izziv za mlade. V četrtek so tekmovali osnovnošolci, v torek pa dijaki. Na obeh prireditvah se je zbralo skoraj 300 mladih iz Ormoža, Podlehnika, Vidma in Ptuja, skupno je tekmovalo 21 ekip.

V kategoriji osnovnošolcev je bila po mnenju 5-članske komisije najboljša ekipa »Falcon« iz OŠ Olge Meglič, ki je predstavila rešitev za digitalizacijo zdravstvene dokumentacije, ki jo išče vsa Slovenija, med srednješolci pa ekipa »Smart Charge« iz Gimnazije Ormož, ki je izdelala pametni čevelj, ki s hojo proizvaja električno energijo in pohodnikom omogoča polnjenje pametnih naprav v naravi. Občinstvo je nagradilo osnovnošolsko ekipo »Segni v tünko« iz OŠ Ormož, ki se je domislila načina, kako uporabiti tradicionalno mesno specialiteto v sodobnih sendvičih in dijaško ekipo »Reusable in prilagodljivi vložki« iz Šole za ekonomijo, turizem in kmetijstvo Ptuj, ki je ponudila okolju prijaznejše higienske pripomočke in tako prispeva k zmanjšanju odpadkov.

 

2 prireditvi

Podjetniški izziv za mlade 2023 je zaradi velikega interesa potekal v dveh delih; v ŠCP za osnovnošolce (levo) in na Gimnaziji Ptuj za dijake (desno). Foto Črtomir Goznik.

 

Podjetniški izziv za mlade je letos, z letnico 2023, potekal že deseto leto, zato lahko upravičeno govorimo o tradicionalni prireditvi, ki poveže mlade iz Spodnjega Podravja v razmišljanju o vsakodnevnih in globalnih izzivih, s katerimi se srečujejo ali se o njih veliko govori. Rešitve, ki jih mladi pripravijo v obliki poslovnih modelov, dokazujejo, da mladi znajo podjetno razmišljati, še posebej, če jih pri tem vodimo in usmerjamo. Zanimajo jih različne teme: priložnosti za razvoj turizma, vpeljava sodobnih komunikacijskih naprav v vsakdanje življenje,  skrb za okolje z zmanjšanjem obremenjevanja okolja z odpadki in ponovno uporabo, bolj zdrava prehrana in še več izboljšav na različnih področjih.

Pred desetletjem sta se ZRS Bistra Ptuj in Šolski center Ptuj povezala pri spodbujanju podjetništva med mladimi na Ptuju. Partnerstvo, ki so ga takrat začele dr. Lidija Tušek iz ZRS Bistra Ptuj in Patricija Koler ter Sonja Šaše iz takrat še Ekonomske šole se je v desetletju razmahnilo po vsebini in geografskih razsežnostih, pridobilo je številne simpatizerje, prizadevanjem za bolj podjetno mladino se vsako leto pridružijo nove šole in novi učitelji. Ker gre za podjetništvo, so nas poleg Mestne občine Ptuj, podprli tudi v Manager klubu Ptuj in tako odprli pretok informacij, idej in sodelovanje med bodočimi zaposlenimi in ptujskimi podjetji. Letos so na tekmovanju sodelovale ekipe iz OŠ Ormož, OŠ Podlehnik, OŠ Videm, OŠ Olge Meglič, Gimnazije Ptuj, Gimnazije Ormož in Šolskega centra Ptuj.

 

zmagovalci

Zmagovalni ekipi po mnenju strokovne komisije: Falcon iz OŠ Olge Meglič (levo) in Smart Charge iz Gimnazije Ormož (desno). Foto Črtomir Goznik.

 

Da se lahko ekipe mladih prijavijo na tekmovanje Podjetniški izziv za mlade, morajo pred tem več mesecev delati na svojih poslovnih idejah in svojih predstavitvah. Tega jih ob podpori agencije SPIRIT Slovenija učimo na podjetniških delavnicah, kjer razmišljamo o podjetništvu, podjetnikih in podjetjih, odkrivamo lokalne izzive in pripravljamo rešitve v obliki poslovnih modelov. Pomembno je, da čim bolje predstavijo svojo rešitev, torej svoje izdelke ali storitve, ki bi jih ponujalo njihovo podjetje. Odgovoriti si morajo na vprašanja, kaj potrebujejo, da lahko izdelajo izdelek in kakšne aktivnosti bi morali izvajati, da bi izdelek nastal. Ta rešitev mora biti nekaj posebnega in se mora od vseh obstoječih rešitev, torej obstoječe konkurence vsaj v neki točki bistveno razlikovati. Razmisliti morajo, kdo bi lahko bili njihovi kupci, zakaj bi kupili njihovo rešitev in kako jih bodo pridobili za nakup. Največkrat se zaplete pri finančnih vprašanjih, torej: koliko bo stal naš izdelek, koliko bomo uspeli prodati, kakšne stroške bomo imeli, bomo zaslužili dovolj, da bomo imeli dobiček in možnosti za nadaljnji razvoj podjetja? Pomoč odraslih mentorjev, tako učiteljev kot strokovnjakov iz ZRS Bistre Ptuj, je zato zelo pomembna pri razvoju modela podjetja.

 

izbor publike

Izbor publike sta postali ekipi iz OŠ Ormož (levo) in ŠETK (desno). Foto Črtomir Goznik.

 

Znano je, da je večino ljudi strah javnega nastopanja. Kaj pa nastopanja pred 100 ali 200 gledalci? Znano pa je tudi, da vaja dela mojstra, in da je najbolj učinkovit način premagovanja treme čim več javnih nastopov. Podjetniški izziv za mlade je priložnost za javni nastop pred veliko množico. Mladi dokazujejo, da se izziva ne ustrašijo in nekateri postajo boljši iz leta v leto. Zanimivo je, da so letošnji dijaški zmagovalci lani zmagali v kategoriji osnovnošolcev. Na Podjetniški izziv za mlade se lahko vsako leto uvrstijo samo najboljše ekipe iz posamezne šole. Na vsaki šoli zato priredimo šolsko tekmovanje iz predstavitve idej na koncu podjetniških delavnic.

 

ekipe OŠ

ekipe SŠ

 Ekipe, ki so tekmovale na PIzM 2023.

 

Strokovno komisijo na Podjetniškem izzivu za mlade, sekcija osnovnošolci so sestavljali: Miha Senčar iz Manager klub Ptuj in Tenzorja; Aljaž Brodnjak iz Fundacije Prizma, Patricija Koler iz Šole za ekonomijo, turizem in kmetijstvo, Mag. Mirjana Nenad in Robert Novak iz ZRS Bistra Ptuj.  Komisijo v sekciji dijakov so sestavljali: Davorin Tušek iz Manager klub Ptuj, Aljaž Brodnjak iz Fundacije Prizma, Sonja Šaše iz Šole za ekonomijo, turizem in kmetijstvo, Maja Korban Črnjavič iz OŠ Ormož in mag. Mirjana Nenad iz ZRS Bistra Ptuj. Ekipe so ocenjevali po treh kriterijih in sicer glede na to, kako izvirna je njihova ideja, kako dobro so opredelili poslovni model in po nastopu.

Vsi mentorji, ki smo udeleženi v aktivnostih, ki se sklenejo s Podjetniškim izzivom za mlade, smo prepričani, da so zmagovalci vsi posamezniki, ki se upajo predstaviti in javno izpostaviti, zato si zaslužijo vso pohvalo.

 

KRATKI OPISI PREDSTAVLJENIH IDEJ*

 

SAMOSTOJNA TABLA

Učenke 6. razreda (Laura, Lara, Zoja in Nina) so predstavile  SAMOSTOJNO TABLO. To je tabla, ki  se  z majhno količino vode očisti sama. Čiščenje je tiho, nemoteče in ekološko, saj se uporabljena voda prečisti in kroži. Le kratek pritisk na gumb omogoči učiteljem in učencem, da se osredotočijo na delo. Uporaba samostojne table pa tudi pripomore k zdravju, ker v zraku ni prahu, ki se vsakič dviga ob čiščenju table.

 

ROBOFRIEND

ROBOFRIEND je robot, s katerim bi sedmošolke Ana, Maša, Marie in Neja pomagale predvsem starejšim. Gre za robota s človeško podobo, ki starejšim pomaga pri gospodinjskih opravilih, kot so čiščenje, sesanje, pomivanje posode in še kaj. Robot ima sposobnost, da se opravil priuči. Prav tako pa bi manjša verzija Robofrienda služila skrbi in igri z otrokom, kar bi staršem pomagalo pri varstvu njihovih malčkov.

 

FOTONECKLACE

Skupina učenk 7. razreda (Ana Plohl, Ema Feguš, Kaja Kolar, Tiara Sluga, Ana Lina Gajšt in Maja Kondić) je razvijala svojo podjetniško idejo, imenovano Fotonecklace. Gre za verižico, ki v obesku skriva fotoaparat, in tako svojim uporabnikom nudi možnost fotografiranja svojih dogodivščin, oseb, krajev … Njena prednost je predvsem majhnost in enostavnost uporabe.

 

BEAST BOT

Skupina učencev 7. razreda (Rene Prelog, Rok Kozel, Aljaž Zajšek, Vito Hren in Enej Anžel) pa je idejo za svojo podjetniško idejo črpala iz vsakdanjega življenja in s pomočjo robotka BEAST BOT poskušala najti rešitev za razmetana stanovanja in posledično manj jeze staršev.

 

SMART BIN

Idejo Smart Bin smo ustvarili z namenom, da bi gospodinjstvom in drugim potencialnim potrošnikom omogočili bolj ekonomično ravnanje s plastično embalažo. Iz ekološkega vidika je kopičenje odpadne embalaže, zlasti plastične, vse bolj pereč problem, česa se tudi sami zelo zavedamo.   

Zamislili smo si pametni koš – Smart Bin, ki bi s pomočjo potisne platforme zmanjšal volumen odpadne plastične embalaže. Tako bi rešili problem, s katerim se v sodobnem času srečuje veliko ljudi.   

Idejo smo predstavili različnim potencialnim bodočim kupcem. Po rezultatih se je izkazalo, da se jim naša ideja zdi uporabna in koristna, zato bi bilo zanimivo, če bi jo uresničili. Ideja se jim je zdela zelo inovativna, praktična in okolju prijazna. Sodelovali smo tudi s Komunalnim podjetjem Ormož, ki  smo jih že kontaktirali in so nam razložili nekaj o stiskanju smeti .   

Ustvarjen imamo logotip za naš izdelek. Logotip predstavlja koš, v njem pa sta črki S in B, ki pa predstavljata začetnici besed imena naše ekipe Smart Bin.  

 

SEGNI V TüNKO

Taja Arnuš, Eva Pižeta, Maša Rajh, Olivia Vočanec in Nana Voršič v okviru podjetniške ideje Segni v tünko predstavljamo poslovno idejo o Prleškem sendviču. S ponudbo našega sendviča želimo dvigniti prepoznavnost tradicionalnih prleških jedi in jih  s hitro postrežbo narediti dostopno vsem turistom na Destinaciji Jeruzalem Slovenija, obiskovalcem tržnic in sejmov. Prleški sendvič je sendvič sestavljen iz domačega kruha, mesa iz tünke, zobla, čebule in zelenjave. Veganski Prleški sendvič je sestavljen iz domačega kruha, bučnega namaza, čebule in zelenjave.  

 

CVETKA

Pica je zelo priljubljena hrana, ki jo poznajo skoraj vsepovsod po svetu. Poznamo različne okuse, ki jih spreminjajo z različnimi nadevi, od klasičnih do eksotičnih. Kljub temu, da poznamo veliko variant nadevov, pa je zelo malo različnih vrst testa. Večinoma poznamo samo tri vrste: klasično, polnozrnato in brezglutensko. Testo pa bi kupec lahko uporabil tudi na druge načine kot nadomestek kruha.

Cvetka je testo za pico, ki je narejeno popolnoma iz naravnih lokalnih sestavin in je brez moke. Primerno je za tiste, ki prisegajo na zdravo prehrano, se izogibajo kvasa ali moke ter imajo težave z glutenom ali laktozo. Osnova za testo je cvetača, kateri dodamo mlete mandeljne, ribani sir, jajce in začimbe. Testo bi prodajali predpripravljeno in vakumsko pakirano, ter za kratek čas toplotno obdelano.

Cvetka je alternativa za klasično kvašeno testo, ki je lažje prebavljivo in ima več hranilnih snovi.

 

ZDRAV.SI/ FALKON

Pri raziskovanju problemov v današnjem svetu, smo ugotovili, da je slovensko zdravstvo dokaj zastarelo in ne modernizirano, zato smo dobili idejo, da bi modernizirali slovensko zdravstvo z mobilno aplikacijo. Mobilna aplikacija bi vsebovala vsa potrebna orodja, na primer razlago splošnih zdravstvenih problemov, ki se pojavljajo v velikem številu in v blagi obliki niso ravno potrebni obiska zdravnika. Kot primer navajamo pogoste alergije in kako se izogniti alergičnemu napadu. V primeru, da informacije ne bi našli, bi lahko tudi preko aplikacije kontaktirali osebo, ki ima zadostno zdravstveno izobrazbo. Aplikacija bi vsebovala hitre in lahke postopke ter klicni center za pomoč pri uporabi aplikacije za pomoč tehnološko manj sposobnim, predvsem starejši populaciji. Na aplikaciji bi bilo možno tudi e-naročanje, tudi k splošnemu kot specializiranemu zdravniku. Na aplikaciji bi bili dostopni tudi vsi izvide, napotnice, rentgenske slike, ultrazvoke, ipd… Aplikacija bi bila tudi vezana na zdravstveno kartico, in ko bi zdravnik skeniral pacientovo kartico, bi imel dostop do njegovih zdravstvenih podatkov oziroma stanja v digitalni obliki. Največji problem vidimo v tem, kako aplikacijo približali ljudem in zdravnikom. Glede plačila pa smo razmišljali, da bi k osnovnemu zdravstvenemu zavarovanju, ki ga krije delodajalec dodali ali 50 centov ali pa 1€, kar je po izračunih približno 2.000.000 € mesečno. Našo aplikacijo bi prenesli preko Google Store ali App Store, tako kot vse druge. Aplikacija pa je namenjena vsem Slovencem z osnovnim zdravstvenim zavarovanjem.

 

PTUJ TO-GO 

Olgičarji smo ugotovili, da ima Ptuj veliko potenciala in bogato zgodovino, ki jo v okviru turizma ne izkoristimo dovolj dobro. Prišli smo do ideje s katero bi turistom lahko predstavili zgodovino Ptuja na bolj moderen način in hkrati prispevali k dvigu dodane vrednosti  v turizmu na Slovenskem.

Naša edinstvena ponudba za turiste je moderni avtobus, ki bi turiste popeljal po Ptuju, po njegovih najbolj prepoznavnih znamenitostih. Turisti bi ob vstopu na avtobus dobili VR-očala, skozi katera bi imeli možnost ogleda Ptuja v različnih obdobjih zgodovine. Turisti bi se sami odločili, katero obdobje zgodovine mesta si želijo ogledati, ali čas antike, srednji vek ali novi vek. V antiki in srednjem veku bi turistom VR- očala omogočila občutek, da so na vozu, v novem veku pa, da se peljejo z novo železnico. Prav tako bi imeli možnost si nadeti slušalke, s pomočjo katerih  bi se slišala preprosta razlaga o obdobju samem ali pa bi si predvajali glasbo, ki je bila značilna za izbrano obdobje. S to idejo bi Ptuju dodali novo vrednost modernega in privlačnega turizma.

 

Smart ‘n Safe

Smart ‘n Safe, pametna zapestnica, ki zagotavlja varnost, je vedno pri roki in dostopna vsem! Ugotovili smo da je današnji svet v nekaterih vidikih enostavno prenevaren za posamezne skupine ljudi, zato bi ta problem poskusili rešiti s pametno zapestnico. Težavo vidimo tudi v tem, da nekatera populacija ljudi, predvsem starostniki, nimajo možnosti uporabe telefonov ali pa jih nimajo vedno pri roki. Zapestnica bi jim omogočala priročnost, predvsem občutek varnosti. Zapestnica bi bila okrogle oblike, na njej bi bil pritrjen gumb. Oseba, ki bi se znašla v zdravstvenih težavah, bi ob pritisku na gumb lokalnemu klicnemu centru sporočila, da je v nevarnosti.  Seveda bi želeli tudi preprečili, da ne bi ta produkt ljudje izrabljali za slabe namene. Tudi proti temu imamo rešitev-visoke kazni za nepravilno uporabo. Temeljni cilji, ki bi si jih zastavili ob razvoju produkta bi bili: Preprečevanje nesreč in nezgod, bolj napredna zapestnica kot Safelet, pripočna za vse starostne skupine, dober odnos s strankami in pridobitev njihovega zaupanja. Oglaševali bi se na spletnih straneh, letakih, oglasih v časopisu in revijah, kasneje tudi na televizijskih oglasih. Produkt bi bil namenjen predvsem starejšim ljudem in ljudem s posebnimi potrebami, saj bi jm v primeru nesreče ali poslabšanja njihovega zdravstvenega stanja bila hitro nudena potrebna pomoč.

 

Natural Spa Resort 

V časih, ko vsi hitimo, je ključnega pomena dobra regeneracija telesa in duha. Vsak izmed nas si prizadeva ostati zdrav, torej ohranjati blagostanje tako telesnega kot duševnega zdravja. Neizkoriščen prostor v Središču ob Dravi, ki je v lasti oljarne, ponuja idealno priložnost za implementacijo ideje – izgradnjo petih počitniških hišk, opremljenih z mini sprostitvenim prostorom, ki ponuja bučne kopeli, s prostorom za druženje in z objektom kavarne. Obiskovalci bi tako imeli možnost izkusiti nekaj novega, občina in oljarna bi s tem razširili turistično ponudbo.

 

SmartCharge 

Idejo SmartCharge sva ustvarila zato, da bi podučila mlade in tudi starejše, da je električna energija zelo pomembna ter da jo lahko proizvedemo s pomočjo lastne hoje. Za zdravje ljudi je zelo pomembno gibanje, z najinim produktom pa bi gibanje še spodbudili – izdelek SmartCharge (pametna prenosna polnilna baterija – power bank) s pomočjo hoje proizvaja električno energijo. S proizvedeno električno energijo si lahko napolnimo npr. pametni telefon, pametno uro, prenosni računalnik, tablični računalnik ... Tako bi rešili problem, s katerim se v sodobnem času srečuje veliko ljudi.

 

BUS APP

Bus app je aplikacija ki jo namestimo na mobilni telefon. Aplikacija je povezana z lokatorji vstavljenimi v avtobus. Na ta način rešujemo velik problem mladih zamujanja na avtobus. Z aplikacijo spremljamo premikanje avtobusa. Gre predvsem za avtobuse v primestnem, oziroma medkrajevnem prometu s Sloveniji.

 

DIA

DIA je aplikacija za medsebojno komunikacijo sladkornih bolnikov. Med seboj lahko komunicirajo uporabniki iz različnih držav. Delijo lastne izkušnje in nasvete.

 

GHOST BIKE TRAIL

Ptuj je mesto, ki ima bogato tradicijo organiziranja športnih dogodkov, posebej smo ponosni na 20 let kolesarskega Poli maratona.

Naša ideja Ptuj – kolesarska prestolnica mladih in dogodek GHOST BIKE TRAIL, bi rada pritegnila vse mlade in mlade po srcu h kolesarskemu druženju in aktivnostim. Približali bi jim radi krasne kolesarske poti po Ptuju in slikoviti okolici. Navdušilo nas je tudi dejstvo, da iz našega okolja izhaja Janez Puh, slavni izumitelj in tovarnar ter začetnik kolesarske industrije. Za nas je pomembna tudi hitra izgradnja

kolesarskih poti po slikoviti Štajerski in po celi Sloveniji. Zaključek pa z vražjimi perutničkami PP v ptujskih rovih. Vabljeni!

 

UP FIZLET

Mladi si želimo več potovanj, ki so cenovno ugodna in okolju prijazna. Želimo res adrenalinska potovanja. Naše podjetje nudi prav to, mladim.

 

REUSABLE VLOŽKI

Predstavile smo Reusable in prilagodljive vložke, ki so iz okolju prijaznih materialov. Izhajamo iz problema, da vložki niso prilagodljivi na vso spodnje perilo, s tem pa posledično prihaja do vaginalnih bolezni, srbečice, ter belega toka. Izračunale smo, da so stroški, ki jih letno porabimo za normalne vložke bistveno večji, kot pa stroški za naše vložke.

 

ADONIS

Smo učno podjetje Adonis in naša storitev so računovodske storitve. Problem je, da se učna podjetja ne znajdejo v računovodskem programu. Naša rešitev je na trgu ponuditi računovodske storitve, katere izvajamo preko aplikacije ZOOM in s svetovanjem preko maila. Z uporabnikom vzpostavita povezavo dve zaposleni iz našega podjetja in opravita svetovanje. Izpostaviti pa moramo, da smo prvi izmed okrog 4000 podjetij po celem svetu ki nudimo računovodske storitve. Z našimi storitvami smo zelo uspešni saj smo jih do sedaj prodali že kar 105. Zaradi uspešnosti pa smo podali tudi vlogo za licenciranje na Centralo učnih podjetij.

 

*Podani so opisi, ki so jih pripravile tekmovalne ekipe ob pomoči mentorjev.